
Het is een tijdje geleden dat we als trio: ONS Belang, Volendam|80 en VVD iets van ons hebben laten horen als het gaat over de coalitieonderhandeling. De reden dat het even stil was, is omdat we toe waren gekomen aan de verschillen tussen onze verkiezingsprogramma’s. Op veel onderwerpen liggen we op één lijn, maar er zijn wat knelpunten. Dit vergt wat tijd; voor het inwinnen van (extern) advies, informatie en het voeren van goede, stevige discussies. Het proces is nog in volle gang, maar de gesprekken verlopen in positieve sfeer en op de inhoud maken we stappen vooruit.
Met de beoogde nieuwe coalitiepartners hebben we het niet alleen over de onderwerpen die in het verkiezingsprogramma staan, maar ook hebben we ideeën over hoe we beter kunnen samenwerken met elkaar, en met de gemeenteraad. Ook is de communicatie en dienstverlening naar inwoners, ondernemers, organisaties en verenigingen een hot topic.
In de komende weken wordt er een conceptakkoord geschreven, en bespreken we met alle partijen of we met dit akkoord tot een brede samenwerking kunnen komen in de Raad, en welke onderwerpen worden gemist.
We hebben er veel vertrouwen in dat er voor de zomer een akkoord ligt dat op brede steun kan rekenen van de gemeenteraad én samenleving!
Fractie ONS Belang
Strijdbaar op inhoud
In de komende weken wordt een conceptakkoord geschreven. Is dit nou een coalitieakkoord of een conceptakkoord tussen drie partijen ?. Wordt er nu uitgegaan van een minderheidskabinet of sluit er nog een vierde partij aan ?
Ik hoor dat de vertraging komt bij VD80 die persé Marisa Kes op RO als wethouder wil hebben. En juist op deze portefeuille heeft VD80 het laten liggen de afgelopen jaren. En ONS Belang wil nu die portefeuille overnemen. Terecht!
Het zou toch wel triest zijn wanneer VD80 hieraan vasthoudt. Ze gaan van 7 naar 5 zetels en willen dan wel nog steeds de belangrijkste wethoudersportefeuille in handen houden. Ze hopen natuurlijk dat ze de komende 4 jaar met deze portefeuille veel media-aandacht gaan krijgen.
Maar ik denk dat het ook tijd wordt voor een jonge en frisse wind op deze VD80-wethoudersstoel. Die oudjes hebben er immers de laatste 4 jaar niks van gebakken.
Hoe staat het ervoor, als burger hoor je niet veel, de communicatie naar de burgers kan wel een stukje beter.
Geen paniek. Henk de Boer is raadslid en onderhandelaar voor ONS Belang, de grootste fractie in de gemeenteraad van Edam-Volendam na de verkiezingen. Ondanks dat hij als tweede op de lijst stond, voert hij namens zijn partij als centrale figuur de coalitie- en collegeonderhandelingen. Henk de Boer van ONS Belang gaat het gewoon in ONS aller belang regelen. Communicatie is daarbij van Ondergeschikt Belang. Naar Trumpiaans model weet Henk de Boer zelf wel wat goed voor ONS is. Henk heeft voor ONS besloten dat we gewoon zullen moeten ondergaan wat hij voor ONS bedenkt. Zoals J.H.Gelijk elders al schreef, lijkt het er inderdaad op dat we hier met een soort God te maken hebben.
Dit stukje is van 12 mei nu is het 4 juni, wat is er aan de hand in de achterkamertjes.
Totaal geen communicatie richting de burger, en dat werd in de verkiezingen wel wat anders voor gesteld. zeer teleurstellend.
@positivo
Ben het wel een beetje eens met Positivo. Het “formatieproces” beslaat inmiddels 78 dagen
vanaf 18-3-2026 tot 4 juni 2026). Het formatieproces om te komen tot een coalitieakkoord bij het Kabinet Jetten duurde 93 dagen. Maar dan hebben we het over de formatie van een minderheidskabinet. Om het wat meer te laten spreken…de draagtijd van een hond die puppies ter wereld brengt schommelt tussen de 57 en 69 dagen (via via gehoord). Is er bij Ons Belang misschien sprake van een “stuitligging” ?.
Het is natuurlijk niet zo dat Ons Belang met zichzelf zit te overleggen. Naar ik begrepen heb zitten er nog twee partijen aan tafel, VVD en VD80 (de partij waar Jan Schilder zelf lid van is ) deze hebben ook hun bijdrage aan de radiostilte.
Dus Jan, leg je oor gewoon te luisteren bij je eigen partij en druk ze op het hart te communiceren met de kiezer.
Volendam80 wil dus Marisa Kes als wethouder op RO. ONS Belang ook. En daar komen ze niet tot een compromis. Ze spelen dus ‘hard to get’. Of ‘Silence Treatment’.
En zonder mediator wordt dat dus niks….. de volgende 100 dagen.
Mag ik dat amateuristisch of kinderachtig of knullig noemen?
Volendam80 kan slecht tegen zijn verlies.
@max
Je weet als geen ander dat de partij die het initiatief heeft, in dit geval Ons Belang de partij met het grootste stemmenaantal, de aangewezen partij is om extern te communiceren. Dat is een ongeschreven wet. Dat weet je natuurlijk best Max. Of het moet over links anders gaan sinds de fusie. Dat mensen VD80 amateuristisch, knullig of kinderachtig of slechte verliezers vinden, dat mag. Maar de grootste partij is in dit proces de baas. Zij hebben genoeg mogelijkheden om een coalitie te vormen. De kiezers willen duidelijkheid rechtsom of linksom of rechtdoor. Maar dat dat nou zo lang moet duren ?
Het is kenmerkend dat Jan Schilder hier ONS Belang de schuld geeft, dat zij niet doen wat VD80 eist. Dat is het makkelijkste wat er is: iemand anders ergens van de schuld geven. Maar zelf niet tot een oplossing komen.
Klasse, Jan.
@Jan Basta
Wat de inhoud van de gesprekken tussen partijen betreft. In de regel zit daar een embargo op totdat “ze eruit zijn”. Ik zou niet weten waar ik Ons Belang de schuld van zou moeten geven, want ik heb geen flauw idee wat er besproken is en wat de agenda is en wie wat ëist” en zo hoort het ook. Ik verbaas me wel over de informatie waar jij over beschikt. Ik heb alleen aangegeven dat het initiatief voor de formatie bij Ons Belang ligt als grootste partij en dat het wel een beetje lang duurt allemaal. Dat vind ik overigens niet alleen.