
Het elektriciteitsnet in Noord-Holland zit op steeds meer plekken vol en zorgt voor ernstige netcongestie/stroomproblemen die zeker tot 2036 zullen aanhouden. Ondernemers die willen uitbreiden, elektrificeren of verduurzamen lopen tegen grenzen van mogelijkheden aan en de wachtrij voor stroomaansluitingen explodeert. Toch betekent een vol net niet automatisch dat ontwikkeling stilvalt. Met congestiemanagement gericht op energie-optimalisatie en flexibel omgaan met stroom is vaak meer mogelijk dan gedacht.
Bijeenkomst
De IBEV organiseert samen met de gemeente Edam-Volendam en de Rabobank op donderdag 21 mei een belangrijke bijeenkomst over dit onderwerp en het uitvoeren van een onderzoek naar de mogelijkheden van energiehubs op de verschillende industrieterreinen. Ook op het nieuwe industrieterrein in de Purmer en de bekostiging daarvan. Een energiehub kan netcongestie/stroomproblemen voorkomen door met meerdere bedrijven de geleverde en opgewekte energie lokaal slim en efficiënt onderling te verdelen. Tijdens deze bijeenkomst wordt uitgelegd wat de mogelijkheden zijn en wat hiervoor nodig is.
Waar en wanneer
Datum: 21 mei 2026
Tijd: 16.00 tot 18.30 uur
Locatie: Bowling en Partycentrum De Zedde, Heideweg 1 Volendam
Online aanmelden: secretariaat@ibev.nl.
Alle provinciale en gemeentelijke energiebedrijven moesten verpatst worden aan “de markt¨ die alleen in winstcijfers en aandelenwaarde denkt en nu worden de gevolgen zichtbaar. Stroomslurpers als datacenters worden dicht bij windmolenparken en velden vol zonnepanelen gebouwd zodat die bijna geen netcapaciteit nodig zijn, waardoor daar dus minder in hoeft te worden geïnvesteerd. Vermeldenswaard is dan ook dat de Googles en de Microsofts van deze wereld, waar die centers van zijn, belastingontwijking ongeveer als normaal beschouwen, maar wel vooraan staan om de gesubsidiëerde groene stroom even in te pikken. En de uitbreiding van het stroomnet mag de overheid straks gaan doen, en de rekening daarvan komt bij het midden- en kleinbedrijf en de burgers terecht. Zoals die datacenters ook de Europese CO2-heffing die er straks aankomt niet hoeven te betalen omdat zij uitsluitend groene stroom gebruiken, waar wij allemaal wel aan mee betaald hebben.
Er zit zeker een kern van waarheid in je punt over netcongestie en wie uiteindelijk betaalt. Maar het stroomnet in Nederland is juist grotendeels publiek gebleven; TenneT en de regionale netbeheerders zijn van de overheid. Ook de tarieven voor netbeheer worden niet door “de markt” bepaald maar gereguleerd door de ACM. Datacenters hebben bovendien ondanks wind- of zonneparken nog steeds enorme netaansluitingen nodig. De problemen lijken vooral te komen door een combinatie van foute beleidskeuzes, onderschatting van de snelheid van de energietransitie en jarenlange trage uitbreiding van het net — niet alleen door privatisering.
Hoe het ook zij, we hebben netcongestie in grote delen van Nederland en ook Edam-Volendam ligt in het rode gebied.
We zien nu dat het IBEV, het bedrijfsleven, het heft in eigen hand neemt. Ze denkt aan energiehubs om piekmomenten in de stroomvoorziening en stroomopwekking te voorkomen.
Ons stroomnet is gebouwd op eenrichtingsverkeer en levering vanuit enkele energiecentrales. En die opzet werkt niet meer en loopt vast. Lokale opwek en opslag kunnen een oplossing bieden.
Vergelijk het met het tegengaan van filevorming op de weg door betere spreiding van werktijden over de dag en thuiswerken.
Onze gemeentelijke overheid mag ook de handen uit de mouwen steken. Hopelijk zijn ze in gesprek met het IBEV.
Samen met Purmerend en het bedrijfsleven kunnen we energieonafhankelijk zijn. En we zijn goedkoper uit.
Goedkoper wordt het nooit.