
Beste Volendammers,
De laatste maanden wordt de sfeer en het winkelplezier in ons centrum behoorlijk verziekt door 4 a 5 groepen jeugd van Volendamse komaf. Allemaal 12 tot 15 jaar oud. Ze maken de winkeliers, de beheerder van de garage en in de avond de schoonmakers helemaal gek.
Er wat van zeggen levert alleen maar grote bekken en veel strijd op. We zijn er zo klaar mee dat we fotos gaan maken van deze jeugd en zullen plaatsen op onze facebookpagina.
We hopen dan met de ouders het gesprek te kunnen aangaan zodat wij ons werk normaal kunnen uitvoeren en onze klanten kunnen behouden.
Wij hopen op uw begrip.
Namens alle winkeliers en medewerkers van het Havenhof.
Die van mèn doet dat toch niet?
De PX ligt er tegenover. Stop de subsidie maar in het Havenhof, die vangt de jeugd beter op.
Waar is de BOV wanneer je ze echt nodig hebt?
Oh nee, die treden niet op tegen de eigen crimineeltjes….
Mag dit wel, etniciteit zo expliciet benoemen?
Het zijn dezelfde jongeren waarschijnlijk van de sneeuwballen problemen, het gaat van kwaad naar erger. Aanpakken die gasten.
Gewoon af en toe een trap onder hun hol geven.
De meeste zijn ook nog acociaal en een grote bek!
Eerst waarschuwen, daarna hard aanpakken.
Tuig van de richel. Het wordt van kwaad tot erger rond en in Volendammer winkels (vooral bij supermarkten). Ook cafetaria’s en snackautomaten trekken dit ongedierte aan. Niet alleen in het Havenhof, maar overal, ook in jonge wijken. Boa’s en politie doen weinig tot niets.
Boa’s zijn er om zichzelf terug te verdienen door bekeuringen te geven.
Wij zijn vroeger ook jong geweest, maar dan op ’n onschuldiger manier,
besef komt later
“Boa’s en politie doen weinig tot niets.”
Die moeten er ook niets aan doen. Hun ouders moeten er wat aan doen. Opvoeden.
“Die moeten er ook niets aan doen. Hun ouders moeten er wat aan doen. Opvoeden.”
En die doen dat dus (al zo’n kwart eeuw) niet meer.
Wie gaan er dan wel iets aan doen aan dit openbare ordeprobleem?
Tijd dat de gemeenten meer geld investeert in jongeren. Ga in gesprek met ze, wat hebben ze nodig, enz.
Het zijn geen slechte kinderen. Maar ze moeten gewoon een plek krijgen in het dorp waar ze zich kunnen vermaken. Daar mag wel wat belastinggeld voor vrijgemaakt worden.
En foto’s maken en op facebook zetten is niet toegestaan volgens de AVG. Dat raad ik dan ook af!
Welja Henk. We moeten ze gewoon nog meer papmperen. Ze moeten volgens jou dus een vermaakplek krijgen. Hoe zie je dat voor je, Henk? Een soort mini-Efteling in Volendam? Een soort derde-week-van-de-bouwvak, maar dan het hele jaar door? Een soort timmerdorp, maar dan met veel red-bull, drank en drugs? Zoals de tenten en schuren een halve eeuw geleden, waar wethouder Nellie Tol met gevaar voor eigen leven nog een einde aan gemaakt heeft. Zoiets Henk?
Volgens mij moeten ze gewoon een schop onder hun dikke reet krijgen. En politie en handhavers moeten eens aan gaan staan en hun werk gaan doen.
Henk,
“Daar mag wel wat belastinggeld voor vrijgemaakt worden.”
Dat mag van mij ook wel, maar dan een kamp waar normen, waarden en fatsoen bijgeleerd kunnen worden.
Henk Tol spreekt verstandige woorden.
Voorkomen is beter dan blussen.
Onze cultuur is wie we zijn. Bij recente ontsporingen zien we de gevolgen van achterstallig cultuuronderhoud. Onze gemeente geeft 50% tot 75% minder uit aan cultuur dan vergelijkbare gemeenten.
“… een trap onder hun hol geven”, is als schoppen tegen een wasmachine die het niet doet. Heel soms helpt het, meestal niet.
Meer een wegkijkende koent.
Tja. Als dit de opvatting van Volendam80 is dan begrijp ik wel waarom het jeugd- en jongerenwerk de afgelopen jaren afgebroken is.