
Foto: Umberto Tan sprak de twee wandelaars toe in het Vondelpark bij de start van de 2.600 kilometer lange loop ten behoeve van het Amazonegebied
Ze heeft haar baan opgezegd en laat alle zekerheden achter. Recent liep ze vanuit het Amsterdamse Vondelpark weg van alles wat vertrouwd was richting Lissabon, 2.600 kilometer verderop. Esther Lapère uit Edam – jarenlang eigenaresse van de Leuke Keuken – is samen met haar loopmaatje Adriana Stam uit Marken vertrokken voor Hike4Nature: een vijf maanden durende wandeltocht door Europa om geld in te zamelen voor het herstel van Braziliaans regenwoud. Het doel: €100.000 voor de Black Jaguar Foundation.
Bij Café Vertigo in het Vondelpark stond zondag een grote groep mensen klaar om de twee vrouwen uit te zwaaien. Vrienden, familie, kennissen en Black Jaguar Foundation ambassadeur Humberto Tan, die speciaal was gekomen om Esther en Adriana toe te spreken. Hij citeerde de Romeinse filosoof Seneca: “Als je niet weet naar welke haven je vaart, is iedere wind ongunstig.” “Ik gun jullie de beste wind die je maar kan hebben om goed en gezond aan te komen in Lissabon.”
Daarna zetten de dames de eerste stap naar Lissabon, samen met een deel van de aanwezigen.
“Onze zekerheden loslaten”
Dat Esther en Adriana dit avontuur serieus namen, bleek bij de voorbereiding. Beiden gaven hun baan op, Esther verhuurt haar huis. “We gaan al onze zekerheden loslaten,” vertelde Esther de aanwezigen. “Dat is best een emotionele rollercoaster. Maar toch voelt het goed. Soms heb je van die momenten in je leven dat alles samenkomt en dat je denkt: het klopt. “We gaan dit gewoon doen.” Adriana, die zich maandenlang heeft gebogen over de route, grotendeels langs Europese pelgrimswegen, benoemde wat de tocht voor haar betekent: “Wij voegen er nog een dimensie aan toe.” We lopen niet alleen voor de persoonlijke groei of het culturele landschap. “Wij lopen voor onze aarde.”
Waarom de Amazone ook jou aangaat
De opbrengst gaat naar de Black Jaguar Foundation, die werkt aan de Araguaia Biodiversity Corridor: een ambitieus herbebossingsproject in Brazilië dat de Amazone verbindt met de Cerrado. Dit zijn twee van de belangrijkste ecosystemen op aarde.
Oprichter Ben Valks legde bij het vertrek in heldere taal uit waarom dit project ook mensen in Nederland raakt: “Dertig procent van alle medicijnen op aarde komen van plantenextracten uit de Amazone en de Cerrado. En dertig procent van al het zoete water op aarde stroomt door het ecosysteem van de Amazone. Het is niet zomaar een project ver weg. Het is een project voor ons allemaal.” Meer dan 230 mensen werken fulltime voor de stichting, waarvan 95 procent in het veld in Brazilië. Van elke euro die binnenkomt, gaat meer dan 91 procent rechtstreeks naar het project.
Al meer dan € 55.000 opgehaald
Bij het vertrek was er al € 55.000 gedoneerd, ruim over de helft van het beoogde bedrag van €100.000. Esther sloot haar toespraak af met de gedachte die ten grondslag ligt aan het hele initiatief: “Grote veranderingen beginnen bijna nooit groot, maar klein. Met één klein zaadje dat geplant wordt. Met één stap in de goede richting.” Die stap is gezet, richting Lissabon en richting natuurherstel.
Draag ook bij
Doneren, meewandelen of een eigen wandelactie starten kan via hike4nature.nl. Elke bijdrage telt, ook een kleine.