
Joey Hodde (16) uit Purmerend is Ajaxsupporter in hart en nieren en moedigt zijn ploeg regelmatig aan op Zuid 1. We zagen hem zaterdag echter met een grote camera in de hand bij de Ajax Kids Tour bij FC Purmerend. Natuurlijk in een Ajaxshirt. Wat deed hij daar?
Hey Joey, hoe kwamen jij en je camera bij onze Ajax Kids Tour in Purmerend terecht?
“Ik hou heel erg van het maken van sportfoto’s. Dat doe ik nu een jaar voor mezelf. De foto’s deel ik vaak via TikTok. Later kreeg ik berichten dat mensen me wilden inhuren. Ik verdien er nu dus ook geld mee. Denk dan aan voetbal- en kickboxfoto’s. Meestal fotografeer ik spelers van voetbalteams. Bij FC Purmerend schoot ik ook plaatjes wegens het honderdjarig bestaan. Toen bekend werd dat Supportersvereniging Ajax een Ajax Kids Tour zou organiseren in Purmerend, vroeg jullie directeur Fabian Nagtzaam of ik als supporter en lid van Ajax Jonge Schare foto’s wilde maken. Dat liet ik me natuurlijk geen twee keer zeggen.”
Doe je ook een fotografieopleiding?
“Nee, dat niet. Ik ben net klaar met de middelbare school en ga de opleiding Sport & Bewegen doen. Ik weet nog niet precies wat ik daarmee wil doen. Dat zie ik wel. Ik doe nu vooral wat ik leuk vind. Naast mijn opleiding blijf ik wel foto’s maken.”
Welke ambities heb je met sportfotografie?
“Het zou heel erg leuk zijn als ik van mijn hobby mijn werk kan maken. Ik twijfelde ook of ik niet beter een fotografieopleiding kon doen. Ik koos toch voor Sport & Beweging. Dat vind ik wat betreft opleiding net even leuker. Fotografie hoop ik ernaast te kunnen doen.”
Het is een dure hobby… Heb je eigen camera gekocht?
“Nee, mijn vader had altijd al een camera. Deze mag ik gebruiken. Ik spaar nu wel hard voor een betere camera en lens. Ik wil graag een 700 x 200 mm lens, maar deze kost al gauw zo’n zeshonderd euro. Maar goed, ik verdien een leuk zakcentje met foto’s maken, dus die lens komt er wel.”
Wat is je grootste droom?
“Het lijkt me echt heel tof een keertje langs de lijn in de Johan Cruijff Arena foto’s te maken tijdens een wedstrijd van Ajax.”
Waar let je op bij het maken van foto’s?
“Veel gaat op gevoel. Dan zie ik achteraf wel wat eruit komt. Interactie tussen mensen is altijd leuk. Je zoekt naar actie en wil niet alleen maar stilstaande mensen. Soms zie je ook gewoon een mooi plaatje. Bij de Ajax Kids Tour zaten een stel kinderen in een doeltje. Ik zag ze op de rug. Ze hadden allemaal wit-rood-wit aan. Dat was gewoon een mooi beeld. Hopelijk nemen jullie die mee in het fotoverslag.”
Doen we! Hoe heb je het fotograferen bij de Ajax Kids Tour ervaren?
“Het was erg warm, dus ik moest beetje doorzetten. Maar ja, dat is altijd beter dan regen, toch? Het was leuk om te zien hoe de kinderen genoten. Ze lachen en juichen telkens alsof ze net de Champions League hebben gewonnen. En als ze Lucky zien, worden ze helemaal gek. Springen en klimmen. Dat is fantastisch om te zien. Het was echt een onwijs leuke dag.”
Wat betekent FC Purmerend voor jou?
“Wel veel. Ik voetbalde er tien jaar, maar speel nu bij SV Ilpendam in de onder 17-1. Na mijn eigen wedstrijd ga ik vaak meteen naar FC Purmerend. Daar kijk ik wedstrijden van mijn twintigjarige zus. Zij is er trainer bij de onder 9-1. Vrienden van mij voetballen er ook, dus ik voel me er echt thuis.”
Kom je zelf veel bij Ajax?
“We hebben als gezin twee seizoenkaarten op Zuid 1. Mijn zus en ik gaan om de thuiswedstrijd mee met onze vader of moeder. Ajax is mij met de paplepel ingegoten. Zeker weten. Mijn ouders gaan al 35 jaar naar Ajax. Ik was zelf vier jaar toen ik voor het eerst een thuisduel bezocht.”
Wat betekent Ajacied zijn voor jou?
“Dat betekent altijd naast mijn cluppie staan. Tijdens wedstrijden in de Johan Cruijff Arena kan ik mijn emoties loslaten en heerlijk focussen op het voetbal. Gelukkig maakte ik al mooie momenten mee. De mooiste? Dat was toch wel de huldiging in seizoen 2018/2019. Ik was er toen bij op het Museumplein. Dat was magisch. Het afgelopen seizoen was gewoon ruk, al waren de play-offs in Volendam een leuk toetje. Mijn ouders zeiden dat het op De Meer leek. Dat weet ik natuurlijk niet, maar ik vond de sfeer echt zo ontzettend goed.”
Wat verwacht je van komend seizoen?
“Ik verwacht dat iedereen bij Ajax er een schepje bovenop gaat doen. Tenminste, dat mag ik wel hopen. Ik hoop dat Míchel z’n woorden waar kan maken. Hij beloofde aanvallend voetbal. Ik hoop het te gaan zien. Het is natuurlijk wel te hopen dat hij spelers tot beschikking krijgt waarmee hij zijn type voetbal kan spelen. Ik ben benieuwd.”
Zien we jou ooit terug langs de lijn bij Ajax met een camera in je handen?
“Dat hoop ik uiteraard wel. Ik blijf goed mijn best doen. Het belangrijkste is dat ik foto’s maken leuk blijf vinden en dat ik me de komende tijd verder ontwikkel.”