
De Burgemeester Van Baarstraat in Volendam wordt op maandag 1 juni omgedoopt tot de Zonnebloemstraat. Uit drie opties koos het college deze als nieuwe naam voor de straat, die nu nog is vernoemd naar een burgemeester die fout was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bewoners van de Burgemeester Van Baarstraat hebben drie weken om te wennen: vanaf volgende maand wonen zij officieel in de Zonnebloemstraat. Het adres van bewoners van de Burgemeester Van Baarstraat wordt automatisch gewijzigd bij officiële instanties als de Belastingdienst en het Hoogheemraadschap. Bij partijen als de huisarts, de bank en scholen moeten bewoners hun nieuwe adres wel zelf doorgeven.
Lees hier het hele Premium artikel op de site van het NHD.
Eindelijk.
Een naam die naadloos aansluit op de straatnaamgeving in dat gebied.
“De zonnebloem symboliseert positiviteit, loyaliteit, geluk, kracht en spirituele groei”
Dat kunnen we wel gebruiken in deze tijd.
Nou, zo simpel lijkt me dat nou ook weer niet. Net als bij een echte verhuizing moet je aan al je contacten etc. adreswijzigingen sturen. En de winkels en bedrijven zitten daar ook mee. Daarbij gaat dan de eerste tijd natuurlijk ook weer van alles mis ….
Maar ik neem aan dat de betrokkenen de onkosten vergoed krijgen ….. ? 😃🤣
@Hm
Eens, aantoonbaar gemaakte kosten gewoon vergoeden. Niet moeilijk over doen.
Zon-ne-bloem-straat bekt toch niet lekker. In mijn optiek een te lange naam. Maar het zal wel wennen. Prima.
Ik denk dat het nog wel even “Van Baarstraat” blijft. Zal een generatietje overheen gaan.
Van Baar had – ook en vooral met de kennis van kort na de oorlog – natuurlijk nooit een publieke functie mogen krijgen. En vooral geen burgemeester mogen worden, ook niet van een kleine gemeente. Zou er ook geen straatnaam naar hem zijn genoemd. Maar dat is nu eenmaal wel gebeurd.
Maar nu zijn over 15 jaar alle inwoners van onze gemeente, vooral die uit Volendam, vergeten dat we hier een laffe burgemeester hebben gehad, die met alle winden meedraaide en zijn eigen belangen daarbij niet uit het oog verloor. En in feite niets heeft gedaan en ook niets heeft geprobeerd om Joodse burgers van destijds uit Edam te beschermen. En dat hij na de oorlog in de foute sfeer van ‘old boys network’ overeind kon blijven en weer als burgemeester een comfortabel leven heeft kunnen leiden.
Waar het vooral allemaal om draait is wat Snaartje hier allemaal eigenlijk wel al dan niet van vindt.
Snaar is op retraite denk ik. Gezien haar aantal posts op dit forum was dat hard nodig.
Ha ha, jullie zitten altijd op Snaar te mopperen, maar nu ze er niet is missen jullie haar toch, en eigenlijk zeggen jullie: ‘Kom nou even Snarie, toe nou, zeg jij nou ook eens even wat ….’ 😊
Ik vind het wel lekker rustig. Ze was wel erg prominent aanwezig de laatste tijd.
Niet alleen de laatste tijd. Altijd al. Haar enige vermaak.