Op 4 juli blokkeert Extinction Rebellion (XR) de A12 weer eens. Gewone burgers krijgen daarvoor een bekeuring, terwijl XR ongestraft blijft. Maar wat bereiken de demonstranten er eigenlijk mee? Een berg irritatie, files en extra belasting voor de politiecapaciteit, maar geen betere wereld.
Recentelijk wees iemand me op het feit dat een van de grote financiers achter Extinction Rebellion Chris Hohn is, van het hedgefonds The Children’s Investment Fund. TCI kent u wellicht nog wel van de beruchte brief in 2007 aan het management van ABN Amro. De bank maakte niet genoeg winst en moest maar worden opgesplitst. Want in delen zou het meer waard zijn dan het geheel op dat moment.
TCI klaagde over de benedengemiddelde winstgevendheid. Dat kwam vooral omdat ze enkele jaren daarvoor de zeer winstgevende hypothekenbusiness in de Verenigde Staten hadden verkocht. Een briljante move zo bleek later in de kredietcrisis. Maar TCI keek alleen maar naar winstmaximalisatie op de korte termijn. De bank werd het lijdende voorwerp in een overnamestrijd en de rest is geschiedenis. Kapitalisme in zijn rauwste vorm.
Chris Hohn is wel een briljante belegger. Afgelopen jaar heeft hij met zijn TCI-fonds $19 mrd verdiend. De hoogste beleggingswinst van een hedgefonds ooit, onder andere door beleggingen in luchtvaart en defensiebedrijven zoals Airbus, Safran en GE Aerospace. Of in Aena, Vinci en Ferrovial. Deze bedrijven zijn actief in tolwegen en luchthavens. Kan het hypocrieter? Piet Particulier mag niet vliegen of over de A12 rijden. Maar de grote XR-financier mag wel beleggen in bedrijven waar de beweging tegen protesteert. En de opbrengsten van deze beleggingen worden weer doorgesluisd naar XR. Extinction Rebellion lurkt aan de borst van het grootkapitaal. Ik ben benieuwd wanneer de demonstranten zich aan de deur van hun grote suikeroom gaan vastklinken.
De XR-financier mag beleggen in bedrijven waar de beweging tegen protesteert
XR legt heel Nederland de moraal op. Maar in Nederland hebben we een democratie. Je kunt op de partij stemmen die het beste bij jouw mening past. XR zet deze democratische principes simpelweg opzij. Hun mening staat boven die van de rest van Nederland.
Het is de arrogantie ten top. De XR-demonstranten willen milieuhelden zijn, maar in de praktijk zijn het gewoon slaafjes van het grootkapitaal. De useful idiots. Lenin gebruikte deze uitdrukking voor westerse intellectuelen die vanuit hun idealisme konden worden ingezet voor Sovjet-propaganda. De tijden zijn niet veranderd.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/financiele-markten/1601092/extinction-rebellion-is-slaafje-van-hetgrootkapitaal
Jaja, De Mens is buitenaards creatief in het scheppen van zijn eigen waanzin.
Grappig hè?
Het zijn Lui-slaven.😂
Je kunt het ook vanuit een Ander Perspectief zien, namelijk dat JIJ de ‘Lui-Slaaf’ bent en dat ER dat JOU als een spiegel voorhoudt.
En al die anderen die brieven schijven zoals Corné van Zeijl.
Dat is nog veel grappiger!
Nee hoor het zijn Lui-slaven dat bewijzen ze iedere keer weer.😂
Verplicht aan het werk zetten die Lui-slaven.