
Dit is het Doolhof, het oudste en misschien wel meest pittoreske stukje van Volendam. Een plek waar ik mijn hele leven woon en waar jaarlijks honderdduizenden toeristen doorheen lopen om te genieten van de unieke sfeer die Volendam zo bijzonder maakt.Maar kijk eens goed naar de foto’s. Het onkruid groeit tussen de stenen door, de bestrating raakt steeds verder overwoekerd en structureel onderhoud is ver te zoeken. Eerlijk gezegd begin ik me af te vragen of de grasmaaier van de gemeente Edam-Volendam misschien stuk is…
Na de aanleg van glasvezel zijn veel straatstenen bovendien niet netjes teruggelegd. Op verschillende plekken liggen de stenen scheef, steken ze omhoog of zijn verzakkingen ontstaan. Bewoners en bezoekers struikelen regelmatig. Het gaat dus niet alleen meer om het uiterlijk van deze historische buurt, maar ook om de veiligheid.
Wat extra wrang is, de bloemen en planten die het Doolhof nog kleur geven, worden grotendeels verzorgd door enkele bewoners zelf. Samen steken we tijd, energie en geld in onze buurt, omdat we trots zijn op deze bijzondere plek. Het Doolhof is een visitekaartje van Volendam. Toeristen fotograferen deze straatjes dagelijks en nemen die beelden mee de wereld over. Juist daarom zou de gemeente hier zichtbaar zorg voor moeten dragen.Gemeente Edam-Volendam word wakker. Kom kijken en zorg voor regelmatig onderhoud en houd het Doolhof netjes en verzorgd.
Dit stukje Volendam zou een bron van trots moeten zijn, geen voorbeeld van achterstallig onderhoud.
Helemaal mee eens, hoewel je aldaar soms ook een paar weken geleden lang onnodig grof vuil ziet staan. Oorzaak: ons economisch groenbeleid: niet op het bot zuinig, maar net voldoende. Dat zie je nu overal terug: welig tierend onkruid langs de straten, lantaarnpalen, slootkanten(meters hoog). Binnenkort kan de nieuwe coalitie de accenten leggen op wat er voor Ons van Belang is. Dat kun je breed en smal zien. Breed: het straat- en slotenbeeld in alle gemeentelijke kernen. Smal: het aanzien voor toeristen. Tip mbt Volendam: rijd Volendam ’ns in met een toeristenbril op de neus, alsof je voor ’t eerst binnenrijdt. Zie de eerste bloemloze rotonde en rijd vervolgens over de hele Julianaweg. Zie dan bij de Zeestraat dan ook de verwelkomende betonblokken met de opgeschilderde smiley’s en ervaar dit alles. En loop vervolgens ook rustig vanaf het Marinapark via het Slobbeland naar Haven-Zuid… Breed én smal groenbeleid: hangen we hier een kilo of een ons belang aan, aanstaande coalitie?
Hier wordt iets volstrekt onjuist begrepen.
Ten eerste, ONkruid bestaat niet. ONkunde des te meer.
Het maaibeleid van de gemeente is veranderd ten faveure van de bijen, vlinders, mieren en alle overige insecten die keihard nodig zijn om het leven op Aarde te behouden.
Dat betekent dat u met deze hernieuwde kennis volop kunt en mag genieten hoe wilde planten groeien en bloeien als ze in hun volle glorie worden vrijgelaten, in plaats van obsessief te worden gemillimeterd omdat men ‘denkt’ dat dat zo hoort.
Integendeel.
Zonder mieren en insecten gaat de Aarde namelijk dood. Zonder mensen bloeit de Aarde op.
Vervolgens, dat er gras groeit tussen de stenen is heel normaal. Dat u zich eraan ergert is een keuze. U kunt bij Lokkemientje geschikt gereedschap aanschaffen om daarmee het gras tussen de stenen te verwijderen.
O, u heeft daar een hekel aan? Ook dàt is een keuze.
Verruil uw peperdure sportschoolavondje maar eens voor een avondje grastussendetegelsverwijderen, daar knapt u meer van op dan hollen op een loopband.
Nou de ‘ogen van de toerist’.
Die toeristen die hier komen worden als kudde uitgeladen op een parkeerterrein achter de stinkende plasticindustrie. Hartelijk welkom!
Vervolgens verschuiven de kuddes zich over het Moordeinde en door de Kloosterbuurt.
Langs het gemeentemonumentje van Snaar – het buurtjuweel – die met Liefde de sloot schoonhoudt, het gras tussen de tegels verwijderd, stokrozen kweekt van 5 meter hoog, het stukje gras langs het hek van de Worgcirkel cultiveert tot ‘belevingstuin’, met diverse grassoorten, kruiden en bloemetjes.
Gewoon NIET maaien. Voor de bijen.
Zodoende hebben we nu een belevingsgrasveld in plaats van een doodgemaaide uitgedroogde zielloze plak prut.
Het wachten is nu op een egel.
Die toeristen komen allemaal uit landen waar totaal anders naar de natuur wordt gekeken dan in aangeharkt VerNederdLand en al helemaal op Volendam, waar men een hekel heeft alles wat groen is, bomen het liefst niet hoger dan Bonsai, achter en voor het huis beton met een ‘prutje’.
En dat zal altijd zo blijven, helaas.
De Julianaspeedway is nog niet klaar, dus voor die rotondes liggen de opties nog open en de bedoeling is dat er langs de hele weg nieuwe bomen worden geplant. Die zouden trouwens ook langs het pand van Puul in de verstikkend hete Hyacintenstraat komen, maar helaas.
Die toeristen zien niet zo veel. Die zitten in een bus met een telefoon in hun handen, stappen daarmee uit en zo lopen ze ook door het toeristengebied.
Nou weer terug naar u.
Als u wat wilt veranderen/verbeteren in uw omgeving, ruim dan zelf de troep op (ook als het van een ander is), breng zelf uw grofvuil naar de gemeente, haal zelf het gras tussen de stenen weg, zorg zelf en samen met anderen voor uw stukje buurt, maak het zelf leuk.
In plaats van op de gemeente te wachten, de gemeente af te zeiken, de gemeente overal de schuld van te geven, kunt u een heleboel op eigen initiatief in gang zetten (zwerfvuil opruimen bijvoorbeeld).
En tot slot, voed uzelf en uw kroost op met respect voor de natuur, respect voor vogels, vleermuizen, spinnen, mieren, torren, vlinders, en alle overige insecten, respect voor bomen, grassen, kruiden en last but not least: respect voor uzelf die daar onlosmakelijk deel van uitmaakt.
Helemaal mee eens