
Woensdag 3 juni zijn twee mannen aangehouden. Het gaat om een 31 jarige man uit Beverwijk en een 54 jarige man uit Landsmeer. Beide mannen worden verdacht van betrokkenheid bij het witwassen van ruim 20 miljoen euro. De 31-jarige verdachte wordt daarnaast ook verdacht van het plegen van valsheid in geschrifte. Vanwege het vermoeden van crimineel voordeel is beslag gelegd op onder meer vastgoed en een luxe voertuig. De aanhoudingen worden nu pas gemeld omdat de verdachten in beperkingen hebben gezeten. Dit houdt in dat de verdachten dan met niemand behalve met hun advocaat contact mogen hebben. Politie en OM zijn dan ook altijd terughoudend met het geven van informatie. Op 15 juni is de voorlopige hechtenis van één van de verdachten verlengd door de rechtbank Amsterdam.
Facturen aan spookbedrijven
Het vermoedelijke witwassen bestond uit het vervoer van grote contante geld bedragen over de grens en lokale stortingen op de bankrekeningen van een Duits bedrijf. Door middel van valse facturen werd een girale geldstroom gecreëerd vanuit het Duitse bedrijf naar bankrekeningen van voornamelijk Chinese bedrijven.
Onderzoek van het IFi-team
Het onderzoek vond plaats via het IFi-team, het Integraal Financieel team (IFi). Dit is een gezamenlijk opsporingsteam van de FIOD en de politie onder leiding van het OM. Dit team pakt zaken op via de integrale RIEC-samenwerking. Een RIEC-samenwerking (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) is een samenwerkingsverband tussen verschillende overheidsinstanties. Het doel is om ondermijnende georganiseerde criminaliteit (zoals drugshandel, witwassen en fraude) effectief te bestrijden.
Foto’s RVP Media




