
Voor uitbaters van kip- en viskramen zorgt het tropische weer vooral voor uitdagingen. „De koeling trekt het niet.” De nieuwe uitbaters van het voormalige Vispaleis ’t Spil – nu Vishandel Tol – kondigen via sociale media aan dat zij hun deuren deze week gesloten houden. ’De koelingen in onze winkel zijn helaas niet bestand tegen de extreme temperaturen’, schrijven zij. Bij Vishandel de Spijker in Volendam gooit het warme weer geen roet in het eten, vertelt eigenaar Nico Jonk. „Het is vooral een probleem bij viswagens. Daar is het moeilijk om de temperatuur stabiel te houden.” Hij ziet dat sommige uitbaters zeilen – ’zoals tijdens corona’ – ophangen, om de hete lucht buiten te houden.
Lees hier het hele Premium artikel op de site van het NHD.
Vervelend dit. De oudere viskarren hebben nu problemen met de koeling. En zonder koeling kan je geen verse vis verkopen. Dan moet je helaas dicht.
Een nieuwe viskar kost zo 100.000 tot soms wel 200.000 euro. Met lange levertijden. Zoveel geld kan niet iedereen betalen helaas.