
Op 24 juni 2026 heeft burgemeester Van Selm een pand aan de Van IJsendijkstraat in Purmerend voor zes maanden gesloten. Aanleiding voor deze maatregel is het aantreffen van twee werkende hennepkwekerijen in het pand. De politie trof de hennepkwekerijen op 20 mei 2026 aan. Zij vonden hier in totaal 850 hennepplanten. De planten en de apparatuur zijn door de politie in beslag genomen en vernietigd. Ook bleek sprake van diefstal van stroom en water.
De burgemeester is op grond van de Opiumwet bevoegd om panden te sluiten waarin middelen worden aangetroffen die onder deze wet vallen. Dit mag uitsluitend voor een bepaalde periode en wanneer sprake is van meer dan bezit voor eigen gebruik. De sluiting houdt in dat de huidige gebruiker(s) en anderen het pand zes maanden niet mogen betreden. Op de deuren is een poster aangebracht met de tekst “drugspand gesloten”. De sluiting is bedoeld om te voorkomen dat de locatie bekend blijft staan als drugslocatie en om de openbare orde te herstellen.