
Tijdens een heel gezellige en onderhoudende Volendammer dag in het Stolpkerkje in Volendam werd vanmiddag een uiterst belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het grote UITHANGBORD van VOLENDAM. Een stap waar iedereen die ons dorp een goed hart toedraagt al jarenlang op wacht. Er werd een intentieverklaring ondertekend door de familie Schilder en de gemeente Edam- Volendam die moet leiden tot het oprichten van een stichting waarin de schilderijen collectie van de familie Schilder – Madoet wordt ondergebracht, waaraan de gemeente jaarlijks een subsidie gaat verstrekken.
Het doel van deze stichting is dat de collectie van 1300 schilderijen van de familie Schilder – Madoet weer voor een breed publiek toegankelijk en zichtbaar zal worden. Het gaat om 1300 schilderijen van 2000 kunstschilders van over de gehele wereld die vanaf 1880 ons vissersdorp Volendam hebben geschilderd in alle vormen en maten vanuit alle hoeken en gaten… echt een kijkje in de keuken van de historie van ons dorp. De collectie vertelt het unieke verhaal van de geschiedenis van Volendam; en wij Volendammers mogen ons prijzen dat die kunstschilders allemaal zo haarfijn hebben vastgelegd, en dat wij als Volendammers in de unieke positie verkeren dat wij over de getuigen van die geschiedenis beschikken.. de stichting kan daarom worden gezien als een trots uithangbord voor Volendam.
Ik ben heel trots op mijn zoon Vincent die zich als wethouder met zijn team vele jaren lang heeft ingezet om dit kunstje te klaren, een item dat nu eens echt past bij het besturen van zo’n relatief kleine gemeente. Ook is hij blij dat dit nog nét voor zijn afscheid als wethouder gerealiseerd kon worden, en zeker omdat dit z’n afscheid van onze gemeente wat waardigheid geeft, nu hij op weg gaat naar z’n nieuwe functie als Secretaris Generaal van Euro Art.















Waar kun je 1300 schilderijen onderbrengen, geweldig dit initiatief, kan ons Volendams publiek er ook van genieten en waar?