Op 22 juni 2026 ontving Lokaal Edam-Volendam de beantwoording van vragen over de Monitor Regiozaken. Die beantwoording bevat opvallende informatie over de toekomst van woningbouw, bedrijventerreinen en de energievoorziening binnen onze gemeente. Uit de antwoorden van het college blijkt dat grote ontwikkelingen zoals De Lange Weeren, de Julianaweg, bedrijventerrein De Purmer en andere woningbouwlocaties onderdeel zijn van één gezamenlijke energieverkenning. Ook blijkt dat woningbouw niet langer automatisch voorrang krijgt bij de verdeling van schaarse stroomcapaciteit en dat uitbreiding van het regionale onderstation volgens de huidige planning pas rond 2036 gereed zal zijn. Dat zijn geen kleine details. Dit raakt rechtstreeks de kansen van starters op de woningmarkt, de bouw van nieuwe woningen en de toekomst van onze lokale economie.
Voor veel inwoners is jarenlang de indruk gewekt dat de grootste uitdaging vooral het aanwijzen van bouwlocaties was. De beantwoording van het college laat zien dat de werkelijkheid ingewikkelder is. Zonder voldoende stroomcapaciteit kunnen woningen, bedrijven en maatschappelijke voorzieningen niet zomaar worden aangesloten. Sterker nog, uit de beantwoording van het college blijkt dat woningbouw niet langer automatisch voorrang krijgt bij de verdeling van schaarse netcapaciteit. Nieuwe woningen, bedrijven, maatschappelijke voorzieningen en verduurzamingsprojecten vallen steeds vaker binnen dezelfde prioriteitscategorie, waardoor beschikbare capaciteit in belangrijke mate wordt verdeeld op basis van het moment van aanvragen. Daarmee worden nieuwe aansluitingen in deze regio steeds afhankelijker van de beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet.
Daarnaast ontvangt LEV signalen uit het bedrijfsleven dat onzekerheid over energievoorziening en toekomstige uitbreidingsmogelijkheden steeds vaker een rol speelt bij strategische keuzes van ondernemers. Zo blijkt dat één van de grotere bedrijven binnen onze gemeente, dat eerder werd genoemd als mogelijke kandidaat voor verplaatsing naar bedrijventerrein De Purmer, ervoor kiest activiteiten naar het buitenland te verplaatsen. Dat raakt niet alleen de lokale werkgelegenheid en economie, maar laat ook zien hoe belangrijk voldoende ruimte en energiecapaciteit zijn voor de toekomst van onze gemeente.
De vraag hoe schaarse ruimte binnen onze gemeente het beste kan worden ingezet, krijgt hierdoor een nieuwe dimensie. Dat geldt ook voor het Tase-terrein in Volendam. Het huidige plan voor een nieuw gemeentehuis op het Tase-terrein werd vastgesteld op 18 december 2025. Dat besluit werd genomen door de toenmalige coalitiemeerderheid, terwijl LEV, Ons Belang en VVD zich destijds al uitspraken tegen deze invulling van het terrein. Opvallend is dat dit besluit slechts drie maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 werd genomen. Inmiddels heeft de kiezer zich uitgesproken en is de samenstelling van de gemeenteraad veranderd.
Sindsdien zijn bovendien nieuwe feiten beschikbaar gekomen. Uit recente beantwoording van vragen van LEV blijkt dat woningbouwprojecten in toenemende mate worden geconfronteerd met netcongestie, ruimtelijke beperkingen en onzekerheden rond de verplaatsing van bedrijven. Daarmee is de druk op beschikbare bouwlocaties alleen maar verder toegenomen. Volgens LEV rechtvaardigen deze ontwikkelingen dat opnieuw wordt gekeken naar de meest verstandige invulling van het Tase-terrein. Juist nu woningbouw op andere locaties steeds moeilijker blijkt te realiseren, is het de vraag of een schaarse binnenstedelijke locatie niet maximaal moet worden benut voor woningen voor starters, jonge gezinnen en senioren.
Volgens LEV verdient die vraag serieuze aandacht. Juist nu het college zelf erkent dat toekomstige ontwikkelingen steeds afhankelijker worden van schaarse energiecapaciteit, moet zorgvuldig worden gekeken waar de beschikbare ruimte het meeste maatschappelijke rendement oplevert. Voor LEV staat daarbij de woningbehoefte van starters, jonge gezinnen en senioren centraal. LEV vindt dat woningzoekenden een sterkere stem verdienen in dit debat. Daarom ondersteunen wij het idee om te komen tot een onafhankelijk platform voor starters en woningzoekenden in Edam-Volendam. Net zoals inwoners zich eerder organiseerden voor het behoud van het Don Bosco College, kunnen woningzoekenden gezamenlijk informatie verzamelen, ontwikkelingen volgen en als gesprekspartner optreden richting gemeente, woningcorporaties, makelaars en andere betrokken partijen.
Vooruitlopend daarop heeft LEV een website ingericht waarop inwoners hun mening kunnen geven over de toekomst van het Tase terrein. Moet de beschikbare ruimte worden ingezet voor extra woningen of voor een nieuw gemeentehuis? Die keuze zal de komende jaren grote gevolgen hebben voor de toekomst van onze gemeente.
Wij nodigen inwoners uit zich te informeren, mee te denken en hun stem te laten horen. Want uiteindelijk worden starters niet geholpen met plannen op papier, maar met woningen die daadwerkelijk gebouwd kunnen worden.
Fractie Lokaal Edam-Volendam
E-mail: info@lokaal-edamvolendam.nl
Die netcongestie(ambtenarenverzinsel) is Nederland niet overkomen, maar een gevolg van jarenlang wanbeleid en links elitair wegkijken of prioritering van absurd stikstof/klimaat en migratiebeleid. Volledig losgezogen van de realiteit raken we stap voor stap verder verwijderd van een ooit zo hard bevochten stukje welvaart als gevolg van desastreuze keuzes. Hopelijk keert de wal ooit het politiek op hol geslagen schip…..
Eigenlijk te debiel voor woorden dat we in een land waar alles heel makelijk kan worden aangelegd het zo lang moet duren om dat voor elkaar te krijgen. Als je dan naar landen kijkt als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië waarbij alles over bergtoppen en rivieren heen moet, het daar wel gerealiseerd is. Dan wonen we toch eigenlijk wel in een bekrompen k*tlandje met beleidsmakers zonder enige vooruitziende blikken.